Blog Kami

Mengundi, Merosak atau Tido Sajew…

Keputusan drastik sekumpulan anak muda memprotes parti politik melalui tindakan undi rosak dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU 14) akan datang harus direnung melangkaui faham politik kepartian dan demokrasi pilihan raya. Kempen undi rosak anak muda ini tentunya...

Kesukarelawanan Beri Wajah Baharu Dataran Anak Muda

 Dan di dalam udara yang panas kita juga bertanya :                                                                                                                       Kita ini dididik untuk memihak yang mana ?                                                       ...

Hulu Langat

Salam Semangat Merah Kuning! Bagaimana minggu ini? Tempoh hari, mungkin ada yang bercuti dua hari berturut-turut Rabu dan Khamis sempena Thaipusam dan Hari Wilayah Persekutuan. Bagi Hari Thaipusam, sudah pasti Selangor menjadi tumpuan ramai. Manakan tidak, Batu Caves...

Program Khidmat Ummah KUIS

“Umpama balik ke kampung menjenguk nenda, ayahanda dan bonda”. Begitulah yang boleh disifatkan mengenai program Khidmat Ummah Kumpulan 12 yang ditulang belakangi para pelajar Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) seramai 35 orang pada 27 dan 28 Januari...

Berlibur di Sepang

Salam Semangat Merah Kuning! Rasa macam baru je menyambut tahun 2018. Beberapa hari lagi dah nak habis Januari. Maka, hampir sebulanlah kita pada tahun 2018. Macam mana dengan azam 2018? Berjalan seperti dirancang? Bagi yang bekerja mungkin masih sibuk dengan...

Patriotisme

‘Semangat patriotisme’, ‘Berjiwa patriotik’, ‘Berdarah patriot’. Ketiga-tiga rangkai kata ini berkait dan berakar daripada perkataan bahasa Yunani iaitu patriōtikos yang bermaksud ‘berkenaan dengan warga sesebuah negeri atau desa’. ‘Patriot’ ialah seseorang yang...

Mini Bike Week Gegar Kuala Selangor

"Tiada beza antara kita!". "Kami bersatu kerana minat kami sama!". Ia antara moto kumpulan bikers terbesar Selangor yang bersatu di bawah panji-panji Scorpions Bikers Club. Minat mendalam terhadap aktiviti dan apa sahaja berkaitan motosikal serta ikatan persahabatan...

Jalan-jalan di Kuala Langat

Salam Semangat Merah Kuning semua! Ke mana anda hujung minggu ini? Lepak-lepak di rumah saja? Ya lah, cuaca dalam beberapa minggu ni pun dingin dan hujan. Rasa mengantuk. Sudahnya tertidur. Tak keluar ke mana-mana. Di sesetengah tempat, cuaca panas sudah kembali dan...

Apa Ada di Petaling?

Apa khabar orang Selangor? Tak ke mana-mana hujung minggu ni? Jika sebelum ini kita telah ke Daerah Gombak, pada minggu ini kita akan mengenali salah satu lagi daerah yang terletak dalam kawasan Lembah Klang. Hmmm... Kat mana agaknya ya? Ya, Daerah Petaling! Tak dapat...

PRU 14: Coke atau Pepsi?

Selamat Sejahtera. Salam Semangat Merah Kuning. Pada minggu lepas, kita telah memahami serba sedikit mengenai pilihan raya di Malaysia, klik di sini. Pengundi merupakan komponen terpenting dalam proses pilihan raya kerana mereka menentukan keabsahan kerajaan yang...

Pilihan Raya di Malaysia

Pilihan Raya Umum ke-14 semakin hampir. Adakah anda sudah mendaftar sebagai pemilih? Adakah anda sudah menyemak maklumat dalam senarai semakan daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR)? Bersediakah anda untuk ke tempat pengundian dengan kefahaman mengenai...

Wanita Berdaya, Selangor Berjaya!

Kita kerap mendengar istilah pembangunan negara. Maka, akan terbayanglah dalam minda kita bangunan pencakar langit, pengangkutan serba moden dan pelbagai infrastruktur canggih sebagai pencitraan kepada pembangunan negara itu.  Namun, pembangunan politik, ekonomi...

Jom ke Gombak!

Wah, wah, wah, mesti sudah puas bercuti semua. Semestinya rasa lebih bersemangat untuk meneruskan tugasan harian. Yang bercuti sekolah pun sudah memulakan sesi persekolahan pada 2 Januari 2018 tempoh hari. Walaupun bulan ini tiada cuti umum panjang tetapi ia bukan...

Volunteer Team Selangor Dilancarkan

PELANCARAN VOLUNTEER TEAM SELANGOR (VOLTS) berlangsung dalam acara sederhana tetapi meriah dan mengujakan. Program pelancaran yang memfokuskan para sukarelawan Team Selangor di kawasan sekitar Ampang, Gombak dan Pandan ini diadakan pada 30 Disember 2017 (Sabtu). Ia...

Bersedia Kembali ke Sekolah?

TIK! TOK! TIK! TOK! Hanya beberapa hari sahaja lagi sekolah akan dibuka kembali. Di Selangor, sesi persekolahan akan bermula pada 2 Januari 2018, hari Selasa. Bagaimana dengan persediaan untuk kembali ke sekolah? Mesti sudah bersedia dengan baju sekolah, kasut...

Klang: Bandar Diraja, Bandar Bersejarah

Salam hormat. Apa khabar anda semua? Tentu sudah puas bercuti panjang sempena Krismas kan? Apa? Belum puas lagi. Tak mengapa, hujung minggu ini satu lagi cuti hujung minggu yang panjang akan tiba dari 30 Disember 2017 hingga 1 Januari 2018. Sempena menyambut ketibaan...

Sukarelawan Penyubur Demokrasi

KESUBURAN dan keberkesanan demokrasi bukan hanya terletak pada keupayaan warganegara mempengaruhi pemerintah untuk menyelesaikan isu tempatan semata-mata. Bagi sesebuah komuniti, ahli komunitinya mestilah bersifat mandiri dalam erti kata mampu mengesan, menganalisa...

Hak Asasi Manusia

HAK ASASI MANUSIA merupakan konsep yang sentiasa berkembang lagi dinamik, selari dengan kemajuan peradaban manusia. Kemungkinannya, sebahagian besar daripada kita biasa mendengar dan memahami apa itu hak asasi manusia. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang bergiat dalam...

Hulu Selangor: Destinasi Rekreasi Air

Ke Kuala Selangor sudah, ke Sabak Bernam pun sudah. Hujung minggu ini kita bercuti panjang lagi sempena Hari Krismas. Dari 23 hingga 25 Disember 2017. Nak ke mana pula kita kali ini? Ya, mari kita ke Hulu Selangor. Hulu Selangor merupakan destinasi terakhir kita yang...

Bengkel Ketrampilan Bina Kerjaya

Berbanding sesetengah ibu bapa yang hanya memfokuskan gred A dalam dunia akademik, Bengkel Ketrampilan Diri Bina Kerjaya bertujuan untuk mendidik para pelajar menjadi ‘manusia’. Demikian gagasan yang dibawa Pengerusi Kelab Laman Suri Puan Noraini Samsudin selaku...