Program Khidmat Ummah KUIS

Program Khidmat Ummah KUIS

“Umpama balik ke kampung menjenguk nenda, ayahanda dan bonda”. Begitulah yang boleh disifatkan mengenai program Khidmat Ummah Kumpulan 12 yang ditulang belakangi para pelajar Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) seramai 35 orang pada 27 dan 28 Januari 2018 lalu. Dengan moto, “Sebarkan Cinta, Perkasakan Dakwah”, mereka berkampung di Pusat Jagaan Mahmudah di Kampung Sungai Purun, Semenyih. Pusat jagaan ini telah dikelolakan sejak tahun 2016 oleh Encik Sazali Haji Mohiden yang merupakan Pengurus Operasi dan Jawatankuasa Pusat Jagaan Mahmudah bersama 25 orang sukarelawan. Program antara KUIS dengan pusat ini bukan pertama kali tetapi kerjasama kesukarelawanan antara sudahpun terjalin erat.

 

Sebahagian daripada warga Pusat Jagaan Mahmudah, Kampung Sungai Purun, Semenyih. Pusat ini didirikan atas rasa tanggungjawab untuk membela nasib mereka yang memerlukan.

 

Sukarelawan Khidmat Ummah dari KUIS membantu mengurus ayahanda dan bonda di Pusat Jagaan Mahmudah.

 

Encik Sazali amat menghargai usaha dan keprihatinan Team Selangor dan para pelajar KUIS yang sudi menghulurkan tenaga, sokongan moral dan melayan warga emas, ibu tunggal dan kanak-kanak di bawah jagaan pusat beliau. Tambah Encik Sazali, usaha menjaga kebajikan warga emas bukan tanggungjawab pusat jagaan semata-mata tetapi sebenarnya terletak di tangan anak-anak. Disebabkan ada di antara mereka yang diabaikan, peranan membela nasib mereka perlu digalas oleh masyarakat secara keseluruhan. Namun, bagi menjalankan operasi di Pusat Jagaan Mahmudah, ia bukan tugas mudah. Sehubungan itu, tenaga sukarelawan amat penting. Beliau bahkan menganggap sukarelawan ialah tonggak negara. Ketika ditemui, beliau turut melahirkan rasa kesal dengan sikap segelintir anak-anak yang mengabaikan tanggungjawab terhadap ibu bapa sehingga mereka terpaksa diserahkan kepada pusat jagaan seraya menyeru orang ramai untuk menghulurkan bantuan seikhlas hati.

 

Pegawai Team Selangor Cik Divya Devi menerima cenderamata tanda perhargaan daripada Pengerusi Pusat Jagaan Mahmudah Encik Sazali Haji Mohiden.

 

Terasa berat kaki untuk melangkah meninggalkan ayahanda dan bonda sekalian. InsyaAllah kami akan kembali ke sini. Begitulah bunyinya mesej ucapan Ketua Khidmat Ummah Kumpulan 12 Mohd Hirwan Abdullah.

 

Selama dua hari, pelbagai aktiviti diadakan untuk menyelami dan menghiburkan hati warga Pusat Jagaan Mahmudah. Pada hari Sabtu, dijalankan gotong-royong dan aktiviti santai bersama warga emas seperti pertandingan dan kuiz. Setelah itu, pada sebelah malamnya diadakan makan malam iaitu jamuan berbeku. Masa terlalu mencemburui, pada pagi Ahad, para pelajar KUIS mengadakan majlis penutup yang disempurnakan oleh Pegawai Team Selangor Cik Divya Devi dengan dihadiri Pengerusi Pusat Jagaan Mahmudah Encik Sazali Haji Mohiden, Ketua Khidmat Ummah Kumpulan 12 Mohd Hirwan Abdullah, warga Pusat Jagaan Mahmudah dan para pelajar KUIS. Program ini antara lain bertujuan mewujudkan ukhwah antara pelajar KUIS dan warga Pusat Jagaan Mahmudah, mendidik para mahasiswa untuk bertanggungjawab terhadap masyarakat dan memberi mesej kepada warga emas bahawa masih ada yang peduli terhadap mereka. Semoga Khidmat Ummah Kumpulan 12 pelajar KUIS ini bermanfaat dan mencapai matlamatnya selaras slogan “Sebarkan Cinta, Perkasakan Dakwah”.

 

Berlibur di Sepang

Berlibur di Sepang

Salam Semangat Merah Kuning! Rasa macam baru je menyambut tahun 2018. Beberapa hari lagi dah nak habis Januari. Maka, hampir sebulanlah kita pada tahun 2018. Macam mana dengan azam 2018? Berjalan seperti dirancang? Bagi yang bekerja mungkin masih sibuk dengan macam-macam mesyuarat untuk gerak kerja pada awal tahun ini. Bagi yang belajar di universiti baik awam atau swasta, selamat bercuti sebelum semester hadapan dibuka. Yang bersekolah, bagaimana dengan pelajaran anda? Hmm mungkin ada yang sibuk dengan aktiviti ko-kurikulum dan sukan tahunan sekolah sebelum semuanya menumpukan seratus peratus perhatian terhadap akademik.

 

Sibuk pun sibuk juga. Apa kata anda berehat seketika. Tarik nafas dalam-dalam dan lepaskan sekuat hati! Jom kita makan angin ke destinasi selanjutnya iaitu Daerah Sepang. Bermula sebagai sebuah pekan kecil yang dikelilingi kawasan menghijau dengan tanaman kelapa sawit, kini Sepang dikenali di seluruh Malaysia malah seantero dunia. Mana taknya, tempat ikon Malaysia terletak di daerah ini. Litar Antarabangsa Sepang dan Lapangan Antarabangsa Kuala Lumpur, kedua-dua ada di sini. Mari kenali daerah Sepang, daerah bongsu negeri Selangor ini.

 

DAERAH SEPANG

 

  • Mula wujud pada 1 Januari 1975. Ia hasil gabungan tiga mukim; Dengkil Labu dan Sepang.
  • Daerah Sepang berkeluasan 132,817.21 hektar.
  • Terletak di bahagian selatan negeri Selangor.
  • Terdiri daripada tiga mukim iaitu Sepang, Dengkil dan Labu.
  • Pekan utama di daerah ini ialah Pekan Sepang, Pekan Sungai Pelek, Pekan Salak Tinggi dan Pekan Dengkil.
  • Bersempadan dengan daerah-daerah Selangor iaitu Hulu Langat, Kuala Langat dan Petaling. Bersempadan juga dengan Nilai, Negeri Sembilan.
  • Dalam garis sempadan daerah Sepang, terletaknya salah sebuah Wilayah Persekutuan iaitu Putrajaya.
  • Nama Daerah Sepang berasal-usul daripada nama pokok Sepang yang dikatakan banyak terdapat di kawasan daerah ini.

 

Letak duduk daerah Sepang dalam negeri Selangor. Garisan sempada daerah ini dikatakan berbentuk seperti ‘hulu keris’.

 

DESTINASI MENARIK DI SEPANG

 

Jika anda pertama kali ke daerah Sepang, anda pasti tertanya-tanya apakah tempat menarik yang boleh dilawati di daerah ini. Ini kerana anda akan melewati kawasan ladang kelapa sawit yang luas di sepanjang kiri dan kanan jalan raya. Tapi, siapa sangka, di sinilah terletaknya tarikan dan hub perhubungan antarabangsa yang menjadi kebanggan rakyat Malaysia.

 

Kredit foto: Asean Tourism

Litar Antarabangsa Sepang atau Sepang International Circuit. Tentu anda selalu menonton sukan permotoran Motorcycle Grand Prix (MotoGP) dan Formula One. Di mana lagi tempatnya jika bukan di Sepang. Litar antarabangsa ini telah dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad Mantan Perdana Menteri Malaysia pada 9 Mac 1999. Trek sepanjang 5.543 kilometer, 15 selekoh dan 8 balapan lurus di Litar Antarabangsa Sepang ini menjanjikan adrenalin anda mengalir deras. Mampu menampung sehingga 130,000 penonton pada satu masa, keunikan senibina litar yang dijuruterai Hermann Tilke ini turut menjadi tarikan pengunjung, terutamanya di bahagian grandstand. Menariknya, litar ini bukan sahaja menjemput para peminat sukan permotoran tetapi ia dijadikan tapak konsert dan majlis perkahwinan. Meskipun Formula One telah menutup tirainya tahun lalu (2017), anda masih berpeluang merasai prestij litar antarabangsa ini dengan menyemak acara di Sepang International Circuit. Yang pastinya, litar ini terangkum dalam kehijauan hamparan ladang kelapa sawit yang menghijau di Daerah Sepang.

Pemandangan dari udara. Litar ini dikelilingi tanaman kelapa sawit yang menjadi komoditi utama Malaysia. Kredit foto: F1 Fanatic

 

Lapangan Antarabangsa Kuala Lumpur / Kuala Lumpur International Airport (KLIA) merupakan pintu masuk utama ke Malaysia. Menggantikan Lapangan Antarabangsa Subang, KLIA dirasmikan oleh Yang DiPertuan Agong Kesepuluh Tuanku Ja’afar Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman pada tahun 1996. Lapangan terbang ini dikenali dengan konsep ‘hutan dalam lapangan terbang dan lapangan terbang dalam hutan’ bagi menghargai khazanah alam semulajadi, selain bertujuan memastikan kelestarian alam. Di Bangunan Satelit KLIA, anda boleh berkunjung ke KLIA Jungle Boardwalk iaitu bahagian rotunda dalam bangunan yang mempunyai lanskap hutan hujan tropika Malaysia. Selain itu, jika anda merancang lawatan sambil belajar ke KLIA, jangan lepaskan peluang ke menara kawalan lalu lintas udara KLIA2 yang merupakan menara kawalan trafik udara tertinggi di dunia. Dari puncak, anda dapat menyaksikan panorama lapangan terbang, pesawat yang berlepas dan mendarat dengan dikelilingi kehijauan bumi Sepang.

Lapangan Antarabangsa Kuala Lumpur atau Kuala Lumpur International Airport kini mengalami penambahbaikan infrastruktur KLIA dan KLIA2 Kredit foto: Malaysia Truly Asia

 

Siapa sangka di dalam binaan konkrit KLIA ini terdapat lanskap yang begitu mendamaikan. Kredit foto: Malaysia Truly Asia

 

Pantai Bagan Lalang amat sesuai untuk anda makan angin bersama keluarga dan rakan-rakan atau untuk aktiviti mandi-manda walaupun airnya tidaklah sebiru pantai-pantai peranginan yang masih terpelihara daripada sebarang aktiviti manusia. Apa yang menarik di sini ialah pantainya yang panjang dan air laut yang surut sehingga 500 meter ke tengah. Maka, anda berpeluang untuk berjalan di atas pantai dan melihat hidupan laut seperti ketam dan siput yang mendiami kawasan pesisir. Apatah lagi, anda boleh bersiar-siar menikmati pemandangan sambil menikmati makanan dan minuman yang ada dijual di gerai-gerai berhampiran seperti air kelapa, coconut shake, pisang goreng dan cucur. Jangan risau jika anda ingin bermalam di Bagan Lalang kerana terdapat hotel dan chalet yang sentiasa mengalu-alukan kehadiran. Antaranya ialah Avani Gold Coast, Hotel Seri Malaysia dan Seri Bayu Resort Hotel serta banyak lagi pilihan.

Pantai Bagan Lalang sesuai untuk aktiviti mandi-manda dan berkelah bersama keluarga dan rakan-rakan. Kredit foto: Khairil Yusof

 

Kredit foto: Travelog.com

 

TEMPAT MAKAN

Destinasi percutian yang menjadi tumpuan orang awam di Sepang ialah Bagan Lalang. Ini kerana Bagan Lalang ialah kawasan berhampiran dengan pantai menghadap Selat Melaka.  Letaknya pun di kawasan tepi pantai sudah pastilah Bagan Lalang istimewa kerana makanan lautnya yang segar bugar. Sebut sahajalah apapun pasti ada di restoran-restoran makanan laut di sekitar Bagan Lalang. Siakap tiga rasa, siakap stim, ketam masak sweet sour, sotong goreng tepung, udang goreng butter, semuanya ada. Restoran Bayu Malam, HM Sri Bagan, Seaview Ikan Bakar dan Perahu merupakan antara pilihan yang ada jika anda menginap di sekitar Avani Gold Coast atau Hotel Seri Malaysia. Ia terletak berdekatan dengan dua hotel tersebut dan menghadap kawasan pantai. Waktu operasi restoran-restoran ini adalah dari waktu petang sekitar jam 6.00 petang hingga ke tengah malam. Selamat menjamu selera!

 

Mari! Mari! Anda pilih sendiri. Semuanya segar-bugar akan terus dimasak untuk hidangan makan malam anda. Kredit foto: The Vocket

 

Gerbang masuk ke HM Sri Bagan sebuah restoran terapung yang terdapat di Bagan Lalang. Kredit foto: Blog Abdquddoos

 

Aneka pilihan makanan laut dengan pelbagai cara masakan. Kredit foto: Blog LieyaLatif

 

Amacam? Begitulah serba sedikit mengenai daerah Sepang. Nampaknya kita telah mengenali hampir keseluruhan daerah di negeri Selangor. Hanya tinggal satu sahaja daerah yang belum dijejaki. Daerah terakhir iaitu Hulu Langat. Kita jumpa lagi pada minggu depan. Tunggu…

Pada kesempatan ini, Team Selangor ingin mengucapkan Selamat Hari Thaipusam 2018 kepada para penganut agama Hindu. Kepada yang lain diucapkan selamat bercuti!      

Patriotisme

Patriotisme

‘Semangat patriotisme’, ‘Berjiwa patriotik’, ‘Berdarah patriot’. Ketiga-tiga rangkai kata ini berkait dan berakar daripada perkataan bahasa Yunani iaitu patriōtikos yang bermaksud ‘berkenaan dengan warga sesebuah negeri atau desa’. ‘Patriot’ ialah seseorang yang mencintai tanah air dan sanggup mempertahankannya. Seorang patriot memiliki semangat ‘patriotisme’ iaitu perasaan menyayangi tanah airnya atau homeland. Oleh itu, seseorang yang mencintai tanah air akan bersikap ‘patriotik’ dalam setiap tindakannya menjurus ke arah kebaikan dan kesejahteraan watannya.

 

Dalam hal ini, kepentingan nilai patriotisme tidak dapat dinafikan. Jika negara diancam kuasa asing, baik melalui penguasaan ekonomi global yang menguntungkan negara pemodal dan meminggirkan negara miskin, mahupun ancaman fizikal seperti peperangan yang mengancam keselamatan negara, kita sememangnya memerlukan warga berjiwa patriotik!

 

Leftenan Adnan Saidi (1915-1942). Anak kelahiran Sungai Ramal, Kajang, Selangor ini merupakan wira dan lagenda dalam catatan sejarah Perang Dunia Kedua. Anak kelahiran Selangor ini sanggup berkorban nyawa demi mempertahankan tanah air daripada serangan tentera Jepun di benteng terakhir Tanah Melayu di Bukit Candu, Singapura. Leftenan Adnan Saidi tentunya seorang yang berjiwa patriotik!

 

Tan Sri Datin Sri Cempaka Kontik Kamariah (1911-1980) merupakan wanita pertama dilantik oleh DYMM Sultan Selangor sebagai Orang Kaya Maha Bijaya Gombak. Beliau merupakan ‘wanita besi’ era pra dan pasca merdeka yang berjasa membangunkan negeri Selangor. Kenalkah anda dengan wanita ini?

 

Kunci Patriotisme

 

Saban tahun, kita mendengar generasi muda didakwa semakin luntur sikap patriotiknya. Benar atau tidaknya dakwaan ini, ia perlu direnungkan semula. Ia menjadi putaran daripada satu generasi ke satu generasi apabila generasi terdahulu akan mendakwa generasi terkemudian sebagai kurang semangat patriotismenya. Bagaimanakah kita boleh memupuk patriotisme? Menyedari patriotisme sebagai senjata ideologi yang berkesan untuk mempertahankan negara, apakah sebenarnya ‘kunci’ kepada patriotisme?

 

Mengibarkan Jalur Gemilang sering dilihat sebagai tindakan patriotik. Adakah tindakan simbolik ini diiringi dengan tindakan-tindakan yang lebih konkrit untuk membuktikan kecintaan dan kesediaan berkorban demi tanah air?

 

Salah satu kunci patriotisme ialah ‘mencintai sejarah’. Hal ini kerana melalui pengkisahan sejarah, timbul rasa bangga terhadap bangsa dan tanah air khususnya sejarah yang gilang-gemilang. Kewujudan Melaka sebagai pelabuhan entrepot dan Bahasa Melayu sebagai lingua franca semestinya membibitkan rasa bangga dan yakin diri. Jika sejarah memperlihatkan kelemahan dan kemiskinan seperti deritanya zaman penjajahan pra merdeka, ia menimbulkan keinsafan sekali gus usaha untuk memperbaiki nasib bangsa.

 

Sehubungan itu, perasaan bangga dan keinsafan dapat dibangunkan dengan mengetahui asal-usul kewujudan tanah air, mengenali tokoh-tokoh yang berjasa membangun dan memakmurkan negara atau negeri, memahami peristiwa-peristiwa penting dan bermakna yang telah mencorak bentuk perjalanan sejarah dan merintis masa depan.

 

Penzahiran Patriotisme

 

Semangat patriotisme dijelmakan menerusi pelbagai bentuk. Di sekolah, setiap kali tibanya Hari Kebangsaan, pelbagai acara dianjurkan untuk memupuk patriotisme para pelajar. Misalnya, mengibar Jalur Gemilang dan bendera negeri, menyanyikan lagu berunsur kecintaan tanah air dan pembacaan puisi kemerdekaan. Tindakan-tindakan sedemikian bersifat simbolik. Namun, adakah ia memadai untuk membuktikan semangat patriotik?

 

Jawabnya sudah pasti tidak. Penzahiran patriotisme atau kecintaan terhadap watan bukan sekadar pernyataan secara simbolik. Patriotisme perlu memandu tindakan kita dalam kehidupan harian. Daripada sekecil-kecil perkara hinggalah ke sebesar-besarnya. Membuang sampah-sarap merata-rata ialah contoh perbuatan yang tidak patriotik kerana ia mencemarkan alam sekitar yang akhirnya merosakkan negara. Begitu juga perbuatan rasuah dan penyelewengan kuasa. Ia merosakkan urus tadbir negara yang seharusnya adil, amanah dan demokratik. Pendek kata, patriotisme dijelmakan dengan mengamalkan tindakan yang bersifat positif yang membawa manfaat kepada masyarakat keseluruhan.

 

Akhirnya, marilah mencermin diri sama ada setiap tindakan yang kita lakukan menzahirkan patriotisme. Tanyalah diri sama ada setiap tindakan yang dilakukan di rumah, di tempat belajar, di tempat kerja atau di mana jua merupakan tindakan yang membuktikan kita mencintai dan membela tanah air. Buatlah perubahan positif meskipun kecil dalam keluarga dan komuniti anda kerana ia merupakan tindakan kolektif untuk negeri dan negara.

Mini Bike Week Gegar Kuala Selangor

Mini Bike Week Gegar Kuala Selangor

“Tiada beza antara kita!”. “Kami bersatu kerana minat kami sama!”. Ia antara moto kumpulan bikers terbesar Selangor yang bersatu di bawah panji-panji Scorpions Bikers Club. Minat mendalam terhadap aktiviti dan apa sahaja berkaitan motosikal serta ikatan persahabatan menarik kira-kira 1000 bikers seluruh Selangor untuk menggamatkan pekarangan Stadium Kuala Selangor pada 21 Januari 2018 (Ahad). Acara bermula pada jam 9.00 pagi ini mendapat sambutan hangat bikers daripada 50 kumpulan yang bernaung di bawah Scorpions Bikers. Antara kumpulan tersebut ialah Tengkorak Bikers, Alien Bikers Group, Sedulur Mutu Gedhi, Malaysian Orange Versys Owners’ Club (MOVOC) dan Bloodbrothers Team. Acara perasmian program telah disempurnakan Pegawai Team Selangor Encik Naqib Nazimuddin.

 

Aliens Bikers Group dengan penampilan mereka yang tersendiri sentiasa mencuri perhatian para pengunjung di Mini Bike Week Kuala Selangor 2018.

 

Para bikers menurunkan tandatangan mereka sebagai tanda kenang-kenangan Mini Bike Week Kuala Selangor 2018.

 

Selain mengumpulkan bikers dari serata Selangor yang tidak sudah-sudah keluar dan masuk pekarangan Stadium Kuala Selangor menjelang tengah hari hingga petang, Mini Bike Week 2018 turut menjadi pesta untuk komuniti sekitar Kuala Selangor. Walaupun cuaca hujan pada sebelah pagi, baik orang dewasa, remaja, mahupun kanak-kanak, mereka tidak putus-putus membanjiri tapak pesta untuk melihat pelbagai jenis motosikal yang dipamer, menikmati makanan dan minuman serta menyaksikan persembahan artis di pentas utama.

 

Antara ‘bikers-bikers kental’ Selangor yang bergambar kenangan semasa acara perasmian Mini Bike Week Kuala Selangor 2018.

 

Kumpulan-kumpulan motosikal dalam Scorpions Bikers Group. Tengkorak Bikers dari Tanjung Karang telah dinobatkan Anugerah penyertaan kelab motosikal teramai dengan 45 buah motosikal.

 

Pelbagai acara dan aktiviti sampingan diadakan bersempena program sehari ini. Ia berjaya menarik kira-kira 3,000 pengunjung. Antaranya ialah cabutan nombor bertuah bagi peserta yang mendaftar, mencuci motosikal, pertunjukan ular dan pertandingan melukis. Program yang pertama kali diadakan di Kuala Selangor ini merupakan kerjasama antara Team Selangor, Majlis Daerah Kuala Selangor, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM).

 

“Tak menang tangan!”. Para Pegawai Team Selangor dan Scorpions Bikers bertungkus-lumus mendaftarkan para peserta dan menyampaikan cenderamata.

Jalan-jalan di Kuala Langat

Jalan-jalan di Kuala Langat

Salam Semangat Merah Kuning semua! Ke mana anda hujung minggu ini? Lepak-lepak di rumah saja? Ya lah, cuaca dalam beberapa minggu ni pun dingin dan hujan. Rasa mengantuk. Sudahnya tertidur. Tak keluar ke mana-mana. Di sesetengah tempat, cuaca panas sudah kembali dan terik matahari pun mula dirasa.

 

Baiklah, pada minggu ini kita akan mengenali pula daerah Kuala Langat yang terletak di bahagian selatan negeri Selangor atau lebih tepat di bahagian Barat Daya. Di Kuala Langat inilah terletaknya Istana Jugra iaitu istana tertua yang masih wujud di Selangor. Ia sekali gus menjadi bukti bahawa Kuala Langat memiliki kesignifikanannya terhadap sejarah awal Kesultanan Selangor. Kini, daerah ini terkenal dengan Pantai Morib yang sering dikunjungi orang awam untuk menikmati keindahan dan kedamaian suasana tepian pantai. Di daerah inilah terletaknya Banting, pekan utama Kuala Langat iaitu tempat kelahiran jaguh badminton negara lima bersaudara. Bukan seorang dua, tetapi lima orang adik-beradik keluarga Dato’ Haji Mohd Sidek Abdullah Kamar. Siapa sangka, arena sukan badminton antarabangsa pernah digegarkan oleh anak kelahiran Banting, Kuala Langat!

 

Seperti biasa, sebelum kita mengenali destinasi-destinasi menarik sekitar Kuala Langat dan tempat-tempat untuk memburu makanan best, jom kita kenali dahulu secara ringkas mengenai daerah Kuala Langat.

   

Kuala Langat: Letaknya di Barat Daya Negeri Selangor menjadikan ia salah satu daerah negeri Selangor yang mempunyai kawasan pantai menghadap Selat Melaka.

 

KUALA LANGAT

  • Terletak di Barat Daya negeri Selangor.
  • Berkeluasan 62.924 kilometer persegi.
  • Bersempadan dengan daerah Klang, Petaling dan Sepang.
  • Pusat pentadbiran Kuala Langat terletak di Teluk Datok.
  • Pekan utama di Kuala Langat terdiri daripada Banting, Jugra, Teluk Datok, Morib dan sebuah pulau yang menghampiri tanah besar iaitu Pulau Carey.
  • Merangkumi enam buah mukim iaitu (i) Teluk Panglima Garang, (ii) Tanjung Dua Belas 1, (iii) Tanjung Dua Belas 2, (iv) Morib/Kelanang, (v) Bandar/Jugra dan (vi) Batu.
  • Kawasan Parlimen daerah Kuala Langat termasuk Parlimen Kuala Langat dan Sepang.
  • Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kuala Langat ialah Sijangkang, Teluk Datok, Morib, Tanjung Sepat dan Dengkil.
  • Ditadbir oleh Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL)
  • Asal-usul nama Kuala Langat dikaitkan dengan kepentingan Sungai Langat yang menjadi nadi daerah ini. Selain itu, nama Kuala Langat dikatakan bermula daripada ‘air hangat’ kerana para pedagang yang menggunakan Sungai Langat mendapati air di kuala sungai tersebut sentiasa hangat rasanya. Ada juga pendapat yang mengatakan ia berasal daripada nama ‘ikan selangat’ yang banyak terdapat dalam Sungai Langat yang lama-kelamaan menjadi Kuala Langat yang kita kenali pada hari ini.

 

TEMPAT MENARIK DI KUALA LANGAT

 

Kuala Langat menawarkan anda kepelbagaian skop destinasi. Pihak Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL) menyenaraikan tempat-tempat menarik yang terdiri daripada tempat bersejarah, pelancongan pantai, agro pelancongan, eko pelancongan, industri, seni dan kebudayaan serta sukan dan rekreasi. Antara pilihan kami untuk destinasi menarik di Kuala Langat ialah:

 

Pantai Morib telah dibangunkan oleh pihak bertanggungjawab menjadikan ia destinasi pelancongan yang dilengkapi pelbagai kemudahan awam. (Kredit foto: Menerokai Banting Selangor)

Pantai Morib sesuai bagi anda yang inginkan port untuk berjalan-jalan sambil makan angin di tepi pantai. Tiupan anginnya yang kuat sesuai untuk anda yang ingin bermain layang-layang bersama anak-anak. Pantai Morib terbahagi kepada Pantai Morib Lama dan Pantai Morib Baru. Apa bezanya? Pantai Morib Lama ialah kawasan pantai yang telah dibangunkan. Ia kurang sesuai untuk aktiviti mandi-manda. Namun, terdapat pelbagai pilihan gerai makan di sina. Ia dilengkapi dataran pejalan kaki, wakaf, surau, taman permainan kanak-kanak dan tandas awam. Pantai Morib Baru pula lebih sesuai untuk aktiviti mandi-manda. Air lautnya lebih cantik pada satu-satu masa berbanding Pantai Morib Lama.

 

Kelihatan aktiviti paragliding sedang diluncurkan dari puncak Bukit Jugra. Turut kelihatan ialah Rumah Api Bukit Jugra. (Kredit foto: MyCribBooking)

Bukit Jugra menyajikan anda dengan pemandangan kuala yang menarik daripada puncaknya. Selain itu, di puncak Bukit Jugra, dua lagi tarikan ialah Rumah Api Bukit Jugra dan Balai Cerap Bukit Jugra. Ketiga-tiga tarikan pelancongan ini, boleh disifatkan sebagai tarikan ‘tiga serangkai’ di Bukit Jugra. Berhadapan dengan rumah api inilah anda dapat menyaksikan pemandangan muara Sungai Langat yang mengalir tenang terus ke Selat Melaka. Anda pernah merasai pengalaman terbang bebas di udara? Jika tidak, apa kata anda mencubanya di Bukit Jugra. Sukan luncur angin atau tandem paragliding merupakan salah satu tarikan yang popular di Bukit Jugra. Anda akan dibantu oleh pilot yang akan meluncur di udara bersama. Bayaran yang dikenakan adalah sekitar RM 150 hingga RM 250.

Rumah Api Bukit Jugra a.k.a. Bukit Jugra Lighthouse setinggi 25 meter ini didirikan oleh pihak Jabatan Marin Malaysia pada tahun 1976. Ia berketinggian 146 meter dari aras laut bagi mengawal dan membantu para jurumudi dan nakhoda kapal dagang serta nelayan yang menyusuri Selat Melaka.

Balai Cerap Bukit Jugra atau Baitulhilal Bukit Jugra terletak hanya bersebelahan dengan Rumah Api Bukit Jugra. Ia diserahkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) kepada pihak Jabatan Mufti Negeri Selangor secara rasmi pada 25 Oktober 2003 bersamaan 29 Sya’ban 1424H. Ia digunakan untuk mencerap anak bulan pada setiap Ramadan, Syawal dan Zulhijah. Di samping itu, di sini dijalankan kurses Falak Syarie bagi negeri Selangor.

 

Istana Bandar di Jugra. Terletak kira-kira 15 kilometer dari Banting. (Kredit foto: Flickr | Abdul Halim Hadi)

Istana Bandar atau Istana 40 Bilik dibina pada tahun 1899 dengan perbelanjaan oleh Sultan Alaeddin Suleiman Shah. Ia dibina dengan sentuhan senibina Islam di Timur Tengah dan ada juga yang mengatakan terdapatnya sentuhan senibina Cina kerana tukang-tukang yang bekerja membinanya ialah tukang-tukang Cina. Setinggi dua tingkat, istana ini dibina atas sebidang tanah berkeluasan 12.96 ekar. Antara peristiwa bersejarah di Istana Bandar ialah keputeraan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj pada 8 Mac 1922. Istana ini telah digunakan sehingga tahun 1938 iaitu tahun kemangkatan Sultan Alaeddin Sulaiman Shah.

 

Istana Jugra merupakan binaan istana tertua yang masih wujud di Selangor. (Kredit foto: Majlis Daerah Kuala Langat)

Istana Bukit Jugra merupakan peninggalan sejarah tertua di Selangor. Ia dibina pada tahun 1876 oleh Sultan Abdul Samad ketika Baginda menduduki takhta Kerajaan Selangor. Antara peristiwa penting di Istana Jugra ialah pertabalan Sultan Alaeddin Suleiman Syah iaitu Sultan Selangor kelima. Istana Jugra berada dalam keadaan yang tidak sesempurna keadaan asalnya. Satu cerita menarik mengenai istana ini ialah misteri peti besi yang berada di sini pernah dibawa ke Muzium Negara sementara untuk dipamerkan tetapi menghasilkan bunyi-bunyi pelik.

 

Selain destinasi tersebut, terdapat pelbagai lagi tempat menarik di Kuala Langat. Anda boleh rujuk di sini.

 

TEMPAT MAKAN

 

Restoran Cendol Ibrahim Banting. Silakan masuk dan cuba sendiri cendol rojaknya. (Kredit foto: Blog Blinkthasn)

Restoran Cendol Ibrahim Banting. Siapa yang tak kenal dengan restoran ini. Ia memang terkenal dengan cendolnya yang dibuat secara tradisional menggunakan tangan. Ia dihidang dalam mangkuk besi menonjolkan lagi ciri klasiknya itu. Kalau pergi ketika cuaca panas memang layan… Jangan lupa pekena rojak sekali. Cendol + Rojak, memang A! Restoran terletak di Jalan Sultan Abdul Samad, Banting berhampiran dengan restoran KFC. Dibuka daripada waktu tengah hari hingga petang.

 

Makan Dalam Cafe. Hmm… Nak kena makan kat dalam ke? Kat luar tak boleh? Ke sentap sampai makan dalam. Haa inilah dia tempat makan di Banting yang kian menjadi sebutan. Kafe ini ala ala kafe hipstur hehe Macam-macam menu ala Barat atau Western food boleh didapati di sini. Antaranya, Chicken Chop, Chicken Grill dan Lamb Chop. Tapi kalau nak Nasi Lemak Ayam Berempah pun ada di sini. Kalau nak try, gunakan saja aplikasi Waze anda, search: ‘Makan Dalam Cafe’. Ia dibuka bermula pukul 6.00 petang hingga 12.00 tengah malam. Tapi hari Ahad tutup ya. Atau ada hari-hari tertentu ditutup tetapi akan dimaklumkan terlebih dahulu menerusi media sosial Makan Dalam Cafe: Instagram.

 

Dol Char Kuey Teow. Memang syok! (Kredit foto: Facebook Dol Char Kuey Teow)

Char Kuey Teow Banting, Char Kuey Teow Shop Banting & Dol Char Kuey Teow. Kebanyakan orang yang sudah menikmati char kuetiau di Banting akan membuat kesimpulan rasanya setaraf dengan char kuetiau original di Penang! Haa… mana taknya peniaga Char Kuey Teow Banting ini pun dah claim masakannya ialah original recipe. Jelas terpampang di papan tanda restoran. Apa yang membuatkan anda wajib cuba char kuetiau di Banting ialah rasanya yang enak, kuahnya yang pekat dan campurannya yang segar seperti udang dan kerang yang banyak. Char Kuey Teow Banting terletak di 1454, Jalan Cempedak, Kanchong Darat. Kerana itu jugalah ia dipanggil Char Kuey Teow Kanchong Darat. Di sini anda juga boleh menikmati pilihan lain iaitu nasi ayam penyet dan pecel lele. Char Kuey Teow Shop Banting pula terletak berhampiran Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Dol Char Kuey Teow terletak bersebelahan Petronas Kanchong Darat. Kalau susah sangat nak cari, gunakan sahaja aplikasi Waze dengan menaip nama-nama kedai tersebut.

 

Apa lagi rakan-rakan, marilah kita ke Kuala Langat! Oh ya, kami ada pengumuman istimewa buat para peminat motosikal atau bikers-bikers kental sekalian. Pada 21 Januari 2018 (Ahad) akan diadakan Mini Bike Week di Pekarangan Stadium Kuala Selangor. Diadakan pada jam 9.00 pagi hingga 12.00 tengah malam dengan pelbagai aktiviti menarik dan gerai jualan. Semua dijemput hadir. Jangan ketinggalan!